„Aki az erdő fáitól, a sziklától, a zuhogó pataktól és a vándorló felhőktől kéri kölcsön a gondolatokat, az nem is fogy ki soha belőlük.”

(Mikszáth Kálmán)

• Kiindulási pont: Áj település
  • Érintve: Tornaváralja
  • Végcél: Szádelő település
  • Táv: 9 km
  • Szintemelkedés: 530 m
  • Helyszín: Gömör vármegye, Felvidék

Az osztály egy kétnapos tanulmányi kiránduláson vett részt 2023. október 26-27-én. Minden évben teszünk egy kisebb túrát október végén. Eddigi őszi túráink a Naszály-hegyre, Só-hegyre és a Kopasz-hegyre vittek. Idei őszi túránkat a Felvidék vadregényes tájaira terveztük, ezen belül is a Szádelői-völgyet tűztük ki úti célul, illetve másnap a közelben lévő Betléri kastélyt látogattuk meg.

Az első állomásunk és kiindulópontunk Torna mellett volt, ahonnan igazi kihívást jelentett hegymenetben felfelé menni az éppen renoválás alatt álló várromig. A várból mára nem sok minden maradt, egykoron I. Nagy Lajos királyunk engedélyével épülhetett fel. „Mészköves lejtőjén jelentős lelőhelyen egy ritka virág, a tornai vértő (rumenica turnianska) terem, amely a világon sehol másutt nem nő.” Egy kis pihenő után tovább folytattuk utunkat a köves, sziklás úton, melynek végén a Szádelői-völgy leggyönyörűbb részén találtuk magunkat.

A völgy Szádelő község határában kialakult szurdokvölgy a Gömör-Tornai karszt leszebb és legnépszerűbb természeti látványossága. A 3 km hosszú, 2-300 méter mély, helyenként csak 10 m széles völgyet az alján kanyargó Szár patak vájta ki mai formájára. A pazar látvány és egy újabb pihenő után újra útra keltünk, szállásunk Várhosszúréten, a Bernáth Panzióban volt. Kedves és barátságos fogadtatásban volt részünk, a vacsoránk és reggelink bőséges és nagyon finom volt. A túránkat tekintve elmondhatjuk, hogy óriási szerencsénk volt, sütött a nap és kellemes volt a hőmérséklet.

Sajnos másnapra már elromlott az idő, szakadó esőben természetesen nem indultunk el egy újabb túrára, így pénteken reggel a közelben lévő Betléri Andrássy- kastélyba vitt az utunk. A Rozsnyótól néhány kilométerre található vadászkastélyt az Andrássy család eredetileg reprezentációs célból építette. Andrássy Manó 1881-1886 között egy régebbi reneszánsz kastély átalakításával alakította ki a Betléri-kastély ma is látható formáját. Falai között a családtagok mellett a híres betléri vadászaton résztvevő társadalmi elit képviselői is gyakran megfordultak. A kastélyban magyar nyelvű tárlatvezetést lehet igényelni, a tárlatvezető hölgy nagyon kedves és felkészült volt, mindenhez mondott egy-egy érdekes és izgalmas történetet.

A kastély megtekintése után Rozsnyó városát látogattuk volna meg de annyira esett az eső, hogy sajnos csak az ebédidőt töltöttük itt el szabad program keretein belül. Utunk kihívásokkal és élményekkel teli volt. Sok érdekes információval és tapasztalattal gazdagodtunk.

Szente-Berecz Edina                                                                                                                               Konopás Attila

osztályfőnök                                                                                                                                           osztályfőnök helyettes